Suomessa noin kolmannes ruokakaupoissa myydyistä elintarvikkeista on niin sanottuja sopimusvalmistustuotteita eli omien merkkien tuotteita. On olemassa kaupan omia merkkejä kuten Keskon Pirkka, S-ryhmän Coop ja Tokmannin Priima.
Samoin elintarviketeollisuuden toimijat teettävät omien brändiensä tuotteita toisillaan. Syyt taustalla ovat usein liiketaloudellisia. Jokin tuote voi myydä niin paljon, ettei itse pysty valmistamaan kaikkea. Toisinaan on tunnistettu jollekin tuotteelle kysyntää, mutta omissa toimitiloissa ei ole mahdollista sellaisia valmistaa.
Esillä hyvinvointi, proteiinit, kasvipohjaisuus ja vastuullisuus
Porokylän Leipomo oli yhdessä 20 muun suomalaisen elintarvikealan yrityksen kanssa Suomi-paviljongissa näytteilleasettajana Amsterdamissa toukokuun lopussa O’love vientibrändillään. Kyseessä oli maailman suurin sopimusvalmistusmessu ja paikan päällä oli 17 000 ammattilaista 125 maasta.
Porokylän Leipomon liiketoiminnasta noin viidennes on tällä hetkellä sopimusvalmistusta. Lähdimme messuille testaamaan, voisiko sopimusvalmistuksesta rakentua vientikanava. Erityisesti gluteenittomien leipomotuotteiden valmistuttaminen kiinnostaa kumppaneitamme. Harvalla kun on omia gluteenittomia tuotantotiloja.
Messuilla näkyikin, että ostajat etsivät erityisosaamista. Etsittiin hyvin säilyviä, maukkaita erikoistuotteita. Maailmanlaajuinen megatrendi hyvinvointi näkyy myös leipomotuotteissa. Täysjyvävilja on erinomainen kasviproteiinien, kuitujen ja kivennäisaineiden lähde. Varsinkin proteiinipitoiset välipalat, kasvipohjaiset raaka-aineet ja vastuullisesti tuotetut tuotteet olivat messuilla laajasti esillä.
Herkut osana ruokavaliota
Herkuillakin vaikutti olevan paikkansa myös hyvinvointia etsivien kuluttajien ruokavaliossa. Maissisipsien tilalle oli hiipimässä kaura- ja linssisipsejä. Virvoitusjuomien tilalle hedelmistä, marjoista ja vihanneksista valmistettuja herkullisia smootheja ja hyvinvointia edistäviä shotteja. Vastuullisuus näkyi erilaisina sertifiointeina, kolmannen osapuolen tekemät toimintatason arvioinnit luovat luottoa tuotantoketjun asianmukaisuuteen. Vastuullisuus näkyi myös oman henkilöstön hyvinvoinnin esiintuomisena, raaka-aineiden alkuperän tuntemisena ja yhteistyökumppaneina, joiden kanssa arvoketju oli yhdessä rakennettu alusta loppuun.
Vehnää korvaavat raaka-aineet näyttävät kiinnostavan monia. Itsekin löysimme yhden kiinnostavan ruohokasvin kokeiltavaksi gluteenittomien leipien raaka-aineena.