Kuka hullu investoi Itä-Suomeen ja alkoi tekemään kilpailtua palaleipää?

Näin syntyi Korpikulkijan ruispala.

Maukas ja pitkään pehmeänä pysyvä ruispalaleipä on ollut tuotekehityspäällikkö Joonas Pelolla työn alla kaksi vuotta. Idea ruispalaleivän kehittämisestä oli esillä jo viisi vuotta sitten, kun Pelo tuli leipomolle töihin. Tumman palaleivän markkina on kooltaan 125 M€ Suomessa ja siellä on pitkään ollut kaksi suurta toimijaa.

– Ajatuksena oli, että voisimme tuoda kuluttajille uudenlaista makua ja ottaa samalla siivun palaleipämarkkinasta ja luoda uusia työpaikkoja Pohjois-Karjalaan, Joonas Pelo kertoo.
Alkuun ruispalan tuotantoa suunniteltiin vuokaleivän tai pullapitkojen valmistuslinjalle Nurmekseen. Hieman yllättäen kapasiteettiä tulikin täyttämään sopimusvalmistustuote ja palaleipä jouduttiin unohtamaan hetkeksi.

Kaksi vuotta sitten Lieksaan valmistui koeleipomo ja samoihin aikoihin saatiin tietoa, että Lieksasta oli vapautumassa leipomoksikin soveltuva teollisuushalli.
– Siitä se idea sitten syntyi: rakennettiin ruispalaleivälle oma, moderni tuotantolinja ihan uuteen leipomoyksikköön, Pelo muistelee.

Heti koeleipomon valmistuttua aloitettiin palaleipien kehitys. Ensin lähdettiin etsimään makua, perinteisen ja suositun Pikkuevään makua. Se oli juuri silloin päässyt laajoihin ketjuvalikoimiin koko Suomessa.

– Etsin siis hyväksi todettua, tuttua makua, pehmeyttä ja säilyvyyttä, Pelo kiteyttää.

Jo pian alettiin miettimään pakkaustyyppiä ja -ilmettä. Sattumusten kautta tuli kettu, joka komeilee pakkauksen edessä, se on omintakeinen ja poikkeava, korpien kulkija.
Uutta tuotantoyksikköä on muovattu leipomokäyttöön nyt kaksi vuotta. Ensin piti kantaa vanhat tavarat hallista pois, siivota ja aloittaa muutostyöt.

– Viimeinen vuosi on kasattu meidän tuotantolaitostamme, tehty laiteasennuksia ja koeajoja. Ensin uuteen yksikköön siirrettiin ruisleipätuotantoa Nurmeksesta, koska yrityksen kasvun myötä tilaa tarvittiin sinnekin lisää.

Joonas Pelo

Uutuustuote Korpikulkijan ruispalat valmistetaan uudella tuotantolinjalla uudessa tuotantoyksikössä Lieksassa. Tuotekehityspäällikkö Joonas Pelo on vastannut palaleipien kehityksestä. Kuvassa Joonas Pelo koeleipomossa.


Tuotekehityksen monet vaiheet

Kaksi vuotta sitten tuotekehitys alkoi maun etsimisestä. Maku puhutti alkuun paljon, mikä se meidän maku on, joka oli saatava tuotteeseen.

– Haluttiin tehdä laatutuote, eikä maun saattaminen limpun muotoisesta leivästä palaleipään ei ole ollut helppo homma, Pelo pohdiskelee.
Etsittiin sopivaa muotoa, omaa muotoa. Ensimmäinen muottikoko ei toiminut koeleivonnassa.

– Toistoja on pitänyt tehdä paljon, ainakin 60 päivänä on koeleivottu. Ja nyt kun tuotetta saatellaan tuotantoon, se on tiivistä yhteistyötä tuotannon kanssa. Tulee toinen mokoma koeajoja ja mittakaava ihan eri, taustoittaa Pelo.

Tuote kehitys on etsimistä, kokeilua ja oppimista. Pikkuevään vieminen uusiin tiloihin meni varsin odotetusti, pienin muutoksin, aika helposti. Talossa on jo vahvaa ammattitaitoa kyseisestä tuotteesta, sillä tuttu paisto- ja nostatusohjelma. Uunissa viidenkin asteen ero muuttaa lopputuotteen täysin. Makujen syntymisen kannalta uunin lämpötila ja kosteus ovat A ja O.
Palaleivän laitteisto on meille täysin uudenlainen, samoin itse tuote.

– Paljon on opittu, paljon on vielä opittavaa, ja paljon on toistoja tulossa. Ei ole ollut selkänojaa, johon peilata, Pelo huomauttaa.

Erittäin tärkeitä ovat olleet leipomoalan konkarit, isoista leipomoista aikoinaan eläkkeelle jääneet Yrjö Yki Karvinen ihan projektin alussa ja nyt viimeiset pari vuotta Kari Näveri on tuonut vahvaa ammattitaitoa tiimiin ja tuotekehitys edistyi harppauksin.

– Ilman heitä palaleipää ei olisi. On hienoa, että he ovat halunneet tulla meille töihin, Pelo kiittelee.

Tuotteen identiteetin rakentaminen

Korpikulkijan palaleivän brändi ja pakkauksen ilme on rakentunut markkinointipäällikkö Marika Pulkkisen ja mainostoimistokumppanin ohjauksessa. Taustalla on monenlaista tuotetestausta.
Tuotteen reseptiikkaan ei ole tarvinnut tehdä muokkauksia koeleipomon jälkeen, mutta leipomolaitteet tarvitsevat tarkkaa säätämistä, kuten sopivimpien nopeuksien löytämistä.
Tuotantoon vieminen on ollut tiivistä yhteistyötä tuotantopäällikkö Lasse Niskasen tiimin kanssa.

– Yksi on ottanut koppia pehmeän taikinan teosta, toinen paiston optimoinnista ja kolmas pakkauskoneen säätämisestä. Kyllä meillä on hieno tiimi, hymyilee Pelo.
Tuotekehitystiimi on toiminut läpi projektin koemaistajana. Excelissä on pitkät muistijäljet tehdyistä muutoksista.

– Joskus soiteltu vielä illallakin, kun on kotona maisteltu tuotteita, kun on tullut mieleen, että pitää heti kysyä kommentteja tiimikavereilta tai laittaa kommentteja ”nyt ollaan oikeilla jäljillä”, Pelo muistelee.

Korpikulkija-sarjaan on tulossa useita tuotteita. Nyt ensimmäisenä kauppoihin tulee uudentyyppinen juureen leivottu Korpikulkijan ruispalaleipä, joka saatavilla 24.10. alkaen laajasti koko Suomesta.

Korpikulkijan ruispalat